Skibsklokken som døbefont

Normalt, når børn bliver døbt på et skib, sker dette under skibsklokken. Men det sker faktisk også, at skibsklokken bliver anvendt som døbefont.

En sådant tilfælde har vi fundet i navnekartoteket over dansk skibsfart, som vi er i gang med at digitalisere i samarbejde med M/S Museet for Søfart.

Det var Henry Pollas, der den 7. januar 1951 sammen med tre andre børn blev døbt på skibet Galathea 2, der på dette tidspunkt lå i den engelske flådehavn i Simonstown, Sydafrika (foto øverst). Man tog simpelthen skibsklokken ned, vendte den om, fyldte den med vand og anvendte den som døbefont. Forældrene til Henry var murersvend Fini Henry Pollas og hustru Kate Ruth Rita Hansen, der på dette tidspunkt havde slået sig ned i Sydafrika og boede på Central Av. 8, Pinelands, Cape Town.

Galathea 2 var ikke noget helt almindeligt skib. Efter at korvetten Galathea i 1845-1847 gennemførte en omfattende verdensekspedition, gentog man nu en ekspedition mere end 100 år efter. Den anden Galathea-ekspedition havde ligesom den første det dobbelte formål, at den dels var en videnskabelig ekspedition, dels dansk repræsentation. På videnskabsdelen var formålet denne gang primært dybhavsundersøgelser. Dyrelivet i dybderne på verdens oceaner skulle undersøges, og der skulle foretages hydrografiske undersøgelser og undersøgelse af jordens magnetfelt.

Skibet var en fregat, der var bygget i England i 1935.

Titusindvis af mennesker var mødt op på Langeliniekajen i København for at sige farvel og ønske god rejse, da Galathea 2 søndag den 15. oktober 1950 stod ud fra Københavns Havn for at gennemføre sin jordomsejling. Kong Frederik IX og Dronning Ingrid kom om bord inden afrejsen og beså skibet og kunne ønske alle en god rejse. Også tusindvis af tilskuere havde taget opstilling langs Langelinie og var med til at sige farvel.

Juleaftensdag gik man til ankers i Walwis Bay i Sydafrika for at fejre den første jul om bord, hvorefter der fortsattes til Capetown, hvor det første nytår skulle fejres. Fjorten dages ophold på flådebasen i Simonstown gjorde det muligt at få udført forskellige vedligeholdelsesarbejder ombord, skibet fik installeret en ny generator, og der var rige muligheder for at få nye friske forsyninger om bord.

Det var altså her, at Henry Pollas blev døbt den 7. januar 1951 – en dåb, der senere blev indført i Holmens Kirkes kirkebog i Danmark. Samtlige skibets officerer var i galla ved den højtidelige handling, der blev foretaget af R.N.W. Edgar Rea. Han var skibspræst på et af de engelske krigsskibe i havnen.

Prins Flemming tog imod forældrene ved Landgangen, og bagefter holdtes reception om bord for den danske koloni. Prins Flemming var søn af Prins Axel, barnebarn af Prins Valdemar og oldebarn af Christian 9. Han var søofficer og erhvervsmand. Da han i 1949 giftede sig, mistede han sin arveret til tronen og fik i stedet titlen Greve af Rosenborg.

Faktisk blev skibsklokken på Galathea 2 genbrugt, da man i 2006-2007 gennemførte Galathea 3 ekspeditionen, denne gang under stor mediebevågenhed. Det blev inspektionsskibet Vædderen fra Søværnet, der blev ombygget til lejligheden, og en del af det nye inventar var skibsklokken fra Galathea 2. Skibsklokken blev blandt andet anvendt hver gang, der blev ringet til gudstjeneste ombord på skibet – men det forlyder ikke, at den også denne gang blev anvendt som døbefont.

Skibsklokken, der tog turen med både Galathea 2 og Galathea 3 ekspeditionerne.
Vi søger frivillige, der har lyst til at hjælpe med at afskrive (transskribere) kartotekskortene fra søfartsregisteret. Arbejdet kan klares hjemmefra ved en PC, og vi fremsender vejledning og står til rådighed for spørgsmål. Henvendelse til bibliotek@slaegt.dk. Vi skulle gerne blive mange flere, der hjælper hinanden med at få denne uvurderlige kilde gjort søgbar.