Smør og mønter

Den 14. september i år bliver en helt særlig dag – i hvert fald hvis man interesserer sig for mønter. Denne dag afsluttes auktionen over en af de mest legendariske og sjældne møntsamlinger i Odd Fellow-palæet i København.

Samlingen blev skabt for mere end 100 år siden af smørbaronen Lars Emil Bruun, født den 29. marts 1852 i Ulvemose huse, Havdrup sogn. I 1883 startede han sit eget firma med pakning af smør, og firmaet L.E.B. blev hurtigt udvidet med konkurrerende selskaber.

Allerede som handelslærling begyndte Lars Emil Bruun at samle på mønter, og da hans virksomhed begyndte at give overskud og økonomisk råderum, voksede hans samling til at blive en af de største privatsamlinger af engelske, danske, norske og svenske mønter og medaljer. Kronen på sin samlervirksomhed satte han 1922 ved at købe grevskabet Brahesmindes møntsamling.

Efter hans død i 1923 blev hans samling af engelske mønter solgt på auktion i London, mens mønterne fra Northumberland, Østangel og Irland blev overdraget som gave til Den kgl. Mønt- og Medaillesamling.

For hovedsamlingen af mønter, medaljer og pengesedler fra Skandinavien og Slesvig-Holsten bestemte Lars Emil Bruun følgende: ”Samlingen skal i et Tidsrum af 100 Aar efter min Død tjene som Reserve for den kgl. Mønt- og Medaillesamling i København i den Forstand, at hvis denne skulde i det væsentlige ødelægges ved Brand eller bortkomme ved Tyveri eller anden saadan Begivenhed, skal min Samling tilbydes Staten som Gave”.

Men den kgl. Mønt- og Medaillesamling er ikke brændt, og samlingen var senest deponeret på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg.

Ikke alle mønter bliver dog auktioneret væk i september. Nationalmuseet har nemlig fået forkøbsret til at købe syv unikke mønter, inden samlingen sælges på auktion. Købet er sket med støtte fra Selskabet Den kgl. Mønt- og Medaillesamlings Venner, der blev stiftet i 1945 med netop det formål at træde økonomisk til, når Bruuns samling blev frigivet til salg. Der er tale om seks guldmønter og en sølvmønt fra 15-1600-tallet, og de har en samlet pris på 7,7 millioner kroner, som Nationalmuseet har fået doneret af selskabet.

Man kan foreløbig kun gætte på, hvad resten af samlingen med 20.000 genstande er værd – men de er forsikrede for 500 mio. kr.!

Nu er de 100 år gået, og samlingen kan derfor sælges på auktion. Det bliver auktionsfirmaet Stack’s Bowers, der sælger samlingen opdelt i 286 lots i Odd Fellow-palæet – antageligt den mest værdifulde samling af mønter og medaljer, der nogensinde er solgt på auktion.

Ioann, der er et barnebarn til Lars Emil Bruun, har skrevet bogen ”Smør og mønter” om den berømte møntsamler og hans industrieventyr. Det er historien om drengen, der gennem flid og godt købmandskab satte sit præg på Danmark, både som industrimand og som møntsamler. Bogen er online hos Danskernes Historie Online og kan læses ved at trykke her.