Tip til fritekstsøgning

Hos Danskernes Historie Online kan man søge efter enhver tekst i de mere end 44.000 publikationer, som biblioteket tilbyder online. Dette er et utroligt stærkt værktøj til at finde information på tværs af alle kilder. Der kan fx søges på stednavne, personnavne, begreber og i øvrigt lige, hvad man har lyst til.

Man finder søgefeltet på forsiden af bibliotekets hjemmeside, slaegtsbibliotek.dk. Søgefeltet ligner en Google-søgning, men der er dog tale om en anden og mere præcis søgemaskine. Der er nogle afgørende forskelle på vores søgning og en almindelig Google-søgning, og disse gennemgås i det følgende.

Den første forskel er, at der søges på den præcise stavemåde, som man anvender. Søger man efter navnet ”Elisabeth”, vil det være denne stavemåde, som resultatlisten indeholder. Hvis det fx er stavet som ”Elizabeth” i kilden, er man nødt til også at søge på ”Elizabeth” i søgefeltet. Det samme gælder andre stavemåder.

Det er det samme, når man søger efter flere ord. Søger jeg informationer om professor Carl Roos, skal jeg nok søge på både ”Carl Roos” og ”Karl Roos”. Men der er andre relevante søgemuligheder. Fx kunne man søge på ”Professor Roos” og ”Roos, Carl”. Sidstnævnte for at finde de steder, hvor navnet optræder i lister alfabetiseret efter efternavnet (dvs. registre o.lign.).

Husk: Fritekstsøgningen leder efter den tekst, man har indtastet – sådan som man har stavet det.

En undtagelse fra reglen om præcis stavning er endelser. Hvis man søger efter ”Hundevad” finder søgningen også ”Hundevadt”. Søger man efter ”Roos” finder søgningen også ”Roosen”, ”Roost” m.fl.

Den anden store forskel til Google-søgninger er, hvordan man søger efter mere komplekse udtryk bestående af flere ord. Skal man i Google søge efter ”Spanske soldater på Koldinghus”, skriver man bare dette, og Google finder fx teksten ”Napoleons spanske lejesoldater efterlod andet og mere end et brændende Koldinghus, da de i efteråret 1808 forlod Danmark”. Vores fritekstsøgning virker ikke på samme måde.

Det skyldes netop, at der er tale om en præcis søgning. Så vores søgemaskine vil finde formuleringen ”Spanske soldater på Koldinghus” – og kun denne formulering. Men det er der råd for. Hvis man ønsker at søge mere frit efter flere tekstelementer, skal man anvende citationstegn.

For at få resultater, der bedre matcher det søgte, kan man bryde det op i to led: ”Spanske soldater” og ”Koldinghus” som vist her:

Her søges efter alle tekster, hvor der både indeholder ”spanske soldater” og ”Koldinghus”, uanset hvordan det forekommer i forhold til hinanden i teksten. Heldigvis er resultaterne sorteret efter relevans, så de bedste resultater vil normalt være øverst, som man også kender det fra Google.

Den viste metode kan også anvendes til at gøre søgninger mere præcise. Man kan nemlig tilføje flere led i citationstegn. Hvis vi er interesserede i uægte børn af spanske soldater på Koldinghus, kan vi søge det ved at tilføje et ekstra led ”Børn” som vist her:

Denne søgning resulterer pt. i 52 resultater, hvor det første resultat er Koldingbogen 2007. Åbner man PDF-filen ved at trykke på bogens titel, vil man kunne finde artiklen ”Spanske efterkommere i Kolding – en myte?” Artiklen ser netop på spørgsmålet om der kan findes efterkommere af de spanske soldater på Koldinghus i 1808.

Husk: Søgning på flere tekstled kræver, at hvert tekstled omfattes af citationstegn.

Tilbage er kun at ønske: God søgning!

One thought on “Tip til fritekstsøgning